Bestemming bereikt! - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Robin Wijk - WaarBenJij.nu Bestemming bereikt! - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Robin Wijk - WaarBenJij.nu

Bestemming bereikt!

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

25 Maart 2015 | Ethiopië, Gondar

Woensdag 25 maart
Gondar
Gondar hospital - Department of Physiotherapy

Internet is hier erg beperkt, alleen af en toe in een lobby van een hotel of in het kantoor van de fysiotherapie. Daar zit ik dus nu.

We zijn uiteindelijk veilig aangekomen bij mr. martin vorige week woensdag. Die middag hebben we Daphne, ook een studente ui Leiden ontmoet en 's avonds zijn we met haar en twee Ethiopiers uitgegaan (de man uit het vliefgtuig en een vriend van hem).

De volgende dag waren we een klein beetje brak, maar het was donderdag dus we moesten op tijd op om het vliegtuig naar Gondar te halen. Het was een heel klein vliegtuigje en ongeveer de hele reis hadden we turbulentie. Suzan vond het een beetje eng, ik heb onderweg mijn Amhaars geoefend. Gisteren heb ik al met een Bajaj (tuktuk) chauffeur onderhandeld over de prijs in het amhaars!
In Gondar zijn we meteen naar ons pension gegaan. Snel daarna kwam Godfried, een belg die hier al twee jaar woont, ons opzoeken. Hij heeft ons voorgesteld aan een Ethiopishce vriend van hem, Teshe, met hen zijn we de stad gaan verkennen. Eerst wat gegeten en 's avonds hebben we in een traditioneel ethiopische dansclub gezeten. het was hilarsch en we kunnen er zelf helemaal niks van!

Op vrijdag kwam Ansha, onze begeleidster van de universiteit, ons ontmoeten. We hebben met haar ons onderzoeksvoorstel doorgenomen en ze heeft meteen gezorgd dat we een appartementje kregen in het university guesthouse. We mochten er de dag erna al in!
In de middag heeft Teshe ons meegenomen naar de Dashen Beergarden, de lokale bierbrouwer die daar ook een openlucht café heeft. In het weekend schijn je er ook te kunnen dansen.

Zaterdag was verhuisdag, dat ging snel, want we hadden slechts 1 backpack allebei. Helaas bleek er veel huisraad niet aanwezig in het appartement dus moesten we de markt op. Dat was een hele beleving, het was super druk en volgens mij gaan er nooit Farengi's, buitenlanders, naar de markt. We werden raar aangekeken en betaalden overal de hoofdprijs voor; omdat je blank bent gaan mensen hier er automatisch vanuit dat je super rijk bent. Uitgeput kwamen we terug en chagrijnig omdat de prijzen voor ons zo hoog waren.
In de middag hebben we zelf Ethiopisch gekookt, de injera (de pannenkoek waarmee ze alles eten), hadden we gekocht maar alles wat erop moest hebben we zelf gemaakt. We waren super trots!

Zondag hebben we een beetje gerelaxed, de was gedaan en schoongemaakt. Aan het eind van de middag zijn we nog even naar de dashen beergarden geweest met Godfried.

Afgelopen maandag begon onze werkweek. We hadden met Ansha afgesproken in het ziekenhuis en daar hebben we ons plan nogmaals doorgenomen. Ook hebben we kennis gemaakt met Solomon, het hoofd van de fysiotherapie. Er blijken hier ook twee Belgische meisjes rond te lopen, die hier hun stage doen. Ze wonen naast ons in de guesthouse.
's middags hebben we ongeveer 5 uur lang door Gondar gelopen en alle mooie uitzicht plekjes gezien.

Gisteren zijn we weer naar de universiteit gegaan en hebben we gewerkt aan ons project. Solomon had ons een aantal documenten gegeven die we konden doornemen. 's middags hebben we nog even met Godfried en een fysiotherapeute wat gedronken. Daarna gingen we naar huis, waar precies toen het donker werd de stroom uitviel. We hebben 3 uur in het donker gezeten en konden ook niet koken, want dat gaat elektrisch. Het is ook niet echt veilig om na het donker naar buiten te gaan, dus zijn we met wat nootjes en een halve mango in ons maag maar vroeg naar bed gegaan.

Nu zijn we weer druk bezig met ons onderzoek, het schiet al op! Maandag kunnen we waarschijnlijk aan onze observaties in de wijken hier beginnen. Alleen nog een translator zoeken, die hier de weg goed kent.

Tot snel!

• 25 Maart 2015 - 10:51

Karin / Stijn:

Klinkt helemaal super, wat een avontuur.
    Ik ben benieuwd naar jullie onderzoeksresultaten.
    Veel plezier!
    Xx

• 25 Maart 2015 - 11:30

Oma Jet:

Ha Robin!

Je bent hard aan het werk, zie ik wel. Het is een interessant verslag. Hopelijk valt het licht niet te vaak uit. Veel succes, de groetjes en liefs van opa en mij XXXX

• 25 Maart 2015 - 11:44

Mieke:

Bedankt voor dit nieuwe verslag. Klinkt erg gezellig daar met die andere stagiaires en buitenlanders. Misschien wat kaarsen in huis halen voor als de stroom uitvalt? Ik heb gisteren een heleboel foto's van Ethiopië gezien van een collega die daar geregeld komt. Ook van hoe men daar eet met die pannenkoeken! Liefs

• 05 April 2015 - 11:37

Bree: